Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles
825 views | +0 today
Follow
Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles
Arts + Science/Technologie/Recherche/Innovation...
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scooped by Jacques Urbanska
Scoop.it!

arts-numeriques.info - Focus Belgique

arts-numeriques.info - Focus Belgique | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

Visit the website/portal to see much more news

arts-numeriques.info

 

ArtCalls - Grants - Residencies

 

Anthologie de textes online (fr)

http://www.scoop.it/t/arts-numeriques-anthologie-de-textes

 

Social Networks

 

 

Some of my other Twitter accounts

@Fukushima_Actu ➣➣➣ @Revolution_info ➣➣➣ @Occupy_USA ➣➣➣ @belgique_info ➣➣➣ @occupywomen ➣➣➣ @occupy_usa ➣➣➣ @occupy_www ➣➣➣ @piratepartynews ➣➣➣ @sarkozy-info ➣➣➣ @anti_fn ➣➣➣ @jacquesurbanska

 

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

Appel aux artistes en arts numériques - Le Pass /// deadline 05.09.2016 // #artnumerique #mediaart

Appel aux artistes en arts numériques - Le Pass /// deadline 05.09.2016 // #artnumerique #mediaart | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

Le pass, en association avec la fabrique de théâtre, cherche des projets d'artistes numériques pour la waouh zone...

En mars 2017, le Pass inaugure un nouvel espace d'exposition, la Waouh Zone, implanté au cœur de ses bâtiments historiques.

Cet espace, dédié aux cultures numériques, explorera les limites Arts/sciences/technologies en présentant une exposition de travaux artistiques réunis autour d'une thématique centrale, celle de la relation homme/machines. Pour mener à bien cette exposition, le Pass s'associe à la Fabrique de Théâtre et lance le présent appel à participation à destination des artistes numériques belges et européens dont les orientations artistiques et thématiques entrent en étroite ligne avec le projet.

Le choix des propositions se fera par l'intermédiaire d'un comité de sélection composé d'experts et constitué spécifiquement pour l'occasion.

 

Date limite d'introduction des propositions : 05/09/2016 à 14h
Date de communication de l'avis de sélection : 23/09/2016

Le Pass, c'est un musée original qui invite à comprendre les sciences et les technologies en s’amusant.

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

Jerry Galle - relationship between digital technology and contemporary culture // #mediaart

Jerry Galle - relationship between digital technology and contemporary culture // #mediaart | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

Jerry Galle’s work is all about the sometimes difficult relationship between digital technology and contemporary culture. He uses recent software and digital imagery in an unconventional way and stresses the role of technology in our daily life and artistic creation. His work explores the way how technological images can produce new meaning. For Galle these ‘techno-images’ can be geometrical or symbolic, playfull or dead serious.

 

Doubt plays an important role in his work. He encountered this theme by the binary structure of the computer, meaning the 0 and the 1, the ‘yes’ and the ‘no’ of our contemporary technology. In a society where doubt is considered to be an unproductive quality, technology with its compulsive efficiency, has a pervasive effect on our social behavior. But when doubt is injected into a computer system, strange things happen.

 

Jerry Galle is affiliated to KASK School of Arts University College Ghent as artistic researcher.

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

/PETER M FRIESS/ visual arts, sound, theatre, performance, media technologies // #mediaart

/PETER M FRIESS/ visual arts, sound, theatre, performance, media technologies // #mediaart | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

New Aesthetics - time, speed, retro and quest for the better are important notions of today. Beliefs, traditions, power aspirations and cultural choices are the underlying forces of our evolution. It is less of a question if we like it or not; the point is how we master our individual and collective thinking in handling the present and the near future.

 

PETERMFRIESS' decision is Systemic Art and you might fancy in joining him, combining visual arts, sound, theatre, performance, media technologies and what is going to come. The intention is not to change the world or to be intrusive but to communicate with those who go beyond or below the surface.

 

PETERMFRIESS is also funding member of CRY:SYS, reuniting artists of various disciplines.

petermfriess.com/documents/Showbook_PETERMFRIESS.pdf

 

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

22.09>30.11.2016 - Saison des Cultures Numériques de la Fédération Wallonie Bruxelles / #artnumerique #mediaart

La Fédération Wallonie-Bruxelles vivra au rythme de la Saison des Cultures Numériques pendant plus de 2 mois. Grâce aux 26 événements présentés, vous découvrirez un univers original, passionnant et ouvert à tous. Au menu: des oeuvres permettant au spectateur d’être acteur, des conférences, des workoshops et d’autres surprises qui titilleront votre curiosité. A découvrir près de chez vous.

saisonnumerique.be

 

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

Bois Mort / In Memory Lane - by Felix Luque (2016) /// #mediaart

Felix Luque

 

In Memory Lane the artists 3D scanned a small forest situated in the back of Iñigo’s house in Asturias. It’s a snag forest; dying trees and branches naturally creates chaotic architectures. 

 
Inspired by this landscape, they developed a simple assembling system capable of generating complex structures using light tubes (100 units of 36w TLD). These electronic branches generate light behaviors. And sound is then transduce and amplified from the electromagnetic fields of the electronic lights components, using loudspeakers. 

 

http://felixluque.com

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

22>24.09.2016 - Bozar Electronic Arts Festival // #Brussels #Belgium #Mediaart

22>24.09.2016 - Bozar Electronic Arts Festival // #Brussels #Belgium #Mediaart | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

For its 5th edition, the BOZAR Electronic Arts Festival (BEAF) will once again showcase a series of international artists that represent the state of digital culture today. A vast line up of musicians and producers, ranging from cutting edge experimentalists to high profile electronic acts will perform in various adapted venues.

 

During 10 days, you will experience audio-visual installations and performances reflecting on the current dialogue between the use of new technologies and strong artistic personalities. And much more...

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

Jaywalking, interactive installation by Dries Depoorter /// #mediaart #security #privacy

Jaywalking, interactive installation by Dries Depoorter /// #mediaart #security #privacy | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

JayWalking gives us an opportunity to watch traffic webcams and decide on the fate of pedestrians recklessly crossing the road. Old security monitors display live webcam footage of intersections in different countries. A counter at the bottom of the screen shows how much the fines are for the offense, depending on the country where it’s being committed.

 

Depoorter then presents us with a dilemma: will we report the unsuspecting jaywalker? A single click of a mouse can send a screenshot of the violation to the nearest police station.

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

POLYMORPH | libre videogame platform hosted by F/LAT (Free / Libre Art and Technology) // #openculture #gaming

POLYMORPH | libre videogame platform hosted by F/LAT (Free / Libre Art and Technology) // #openculture #gaming | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

Polymorph is a hub for artists, designers, academics, musicians, developpers et enthousiasts focused on experimental video games.

Its main goals are:

  • promotion of libre vision & tools;
  • empowerment of graphical exploration;
  • investigation alternative gameplays.

 

Polymorph is hosted by F/LAT (Free / Libre Art and Technology), a non-profit organisation located in brussels, belgium.

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

14>29.10.2016 - Visions (spectacles et installations) - Les Halles (de Schaerbeek) /// #mediaart #artnumerique

14>29.10.2016 - Visions (spectacles et installations) - Les Halles (de Schaerbeek) /// #mediaart #artnumerique | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

Avec des spectacles et/ou installations de : Éric Arnal Burtschy - Deep are the woods ; Daniel Larrieur - Flow 612 ; Ulf Langheinrich - Hemisphere ; Julien Maire - A thousand segments, Open Core, To Sublimate ; le Collectif Ersatz -  Jungle Space in America.

Voir, c’est d’abord imaginer.

 

Nous ne découvrons jamais directement le réel, nos sens l’interprètent immédiatement. A moins que cette capacité d’interprétation ne constitue justement le réel le plus profond de la condition humaine ?

 

Du 14 octobre au 5 novembre et d’installation en installation - lumineuse, interactive, géométrique, fantasmagorique, bricolée, hypnotique, numérique, poétique ou mécanique… -  Les Halles s’attachent à rendre perceptible notre fragile et presque insaisissable pouvoir visionnaire.

 

VISIONS : une caverne au cœur de Bruxelles, pour mettre en songe des publics visionnaires de 6 mois à 120 ans…

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

01+20>22.10.2016 - BAM #3 - We Are the Robots / International Digital Arts Festival // #mediaart

BAM revient pour une troisième édition de son festival annuel. Retrouvez, pendant 3 jours, la fine fleur des artistes numériques reconnus sur la scène internationale. Recevez à Liège ce qui se fait de mieux en matière d'arts numériques.

Au programme: des workshops destinés aux débutants comme aux avertis, des performances "live", une exposition d'installations et des nocturnes festives.

Nouveau cette année: BAM Festival propose une visual party le vendredi ET une closing party le samedi, en collaboration avec nos amis de NoName Festival et La Liesse.

BAM Festival fait partie de la Saison des cultures numériques de la Commission des Arts numériques de la Fédération Wallonie-Bruxelles/Officiel. Retrouvez le programme complet, ville par ville, sur saisonnumerique.be et teintez votre automne de numérique.

www.bamfestival.be
No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

22.09>30.10.2016 - Saison des Cultures #Numériques |  #artnumerique #mediaart #fwb

22.09>30.10.2016 - Saison des Cultures #Numériques |  #artnumerique #mediaart #fwb | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

La Fédération Wallonie-Bruxelles mène une politique de soutien en faveur des arts numériques. Depuis 2013, un soutien spécifique est destiné aux événements visant à faire connaître les arts et les cultures numériques au large public, et plus particulièrement aux plus jeunes. La Saison des cultures numériques s’inscrit dans ce contexte. Elle fait suite aux deux éditions de la « Quinzaine numérique » et au « Festival des arts numériques » lancé l’an dernier.


Pourquoi « cultures numériques »? 

Les technologies ont particulièrement bouleversé nos habitudes, même au niveau culturel. De la création à la diffusion, le numérique a envahi tous les secteurs artistiques, au point de voir les contours traditionnels disparaître. Les cultures numériques réinventent, se réinventent et amènent un partage réinventés. Il y a la culture de l’information, celle dans ‘l’art de faire » et également celle de la transmission. Bref, les cultures numériques sont multiples et c’est ce que lla Fédération a souhaité mettre en avant avec la Saison des cultures numériques.


La Saison des cultures numériques, pour qui ?

L’ensemble des événements et initiatives  sont regroupées dans 5 grandes villes : Bruxelles, Liège, Namur, Mons et Charleroi. Bref, il y aura un événement près de chez vous pendant la Saison. Tout le monde y est invité: petits, grands, initiés, béotiens,… La Saison des cultures numériques vous permettra de découvrir des oeuvres et de vous plonger dans un univers hors du commun.


La Saison des cultures numériques, c’est quand ?

La Saison des cultures numériques se déroulera du 22 septembre au 30 novembre 2016. Toutes les infos sur les événements seront accessibles via ce site. Encore un peu de patience et vous saurez tout…

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

NTAA - New Technological Art Award 2016 - selected projects for update_6 // #mediaart

NTAA - New Technological Art Award 2016 - selected projects for update_6 // #mediaart | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

In reply to the call for projects for our international contest New Technological Art Award 2016, 487 candidates representing 59 nationalities worldwide have registered.

The selected projects for update_6 / NTAA 2016 are:
- 1024 architecture – François Wunschel, Jason Cook, Pier Schneider (FR) ‘WALKING Cube’
- Assocreation / Daylight Media Lab (AT/TH) ‘Solar Pink Pong’
- Alessio Chierico (IT) ‘Trāṭaka’
- CREW_Eric Joris (BE) ‘Collateral Rooms’
- Michiel De Cleene (BE) ‘Reference Guide’
- Dries Depoorter (BE) ‘Sheriff Software’
- Verena Friedrich (DE) ‘THE LONG NOW’
- Julien Grossmann (FR) ‘Breakaway Songs’
- Elias Heuninck (BE) ‘Lightkeeping’
- Michael Kugler (US) & Sebastian Wolf (DE) ‘Brume’
- Marc Lee (CH) ‘Pic-me’
- Michael Mandiberg (US) ‘Print Wikipedia’
- Quadrature – Jan Bernstein, Juliane Götz, Sebastian Neitsch (DE) ‘Satelliten’
- Theresa Schubert (DE) ‘Growing Geometries (Tattooing Mushrooms)’
- Karina Smigla-Bobinski (DE) ‘SIMULACRA’
- Maja Smrekar (SI) ‘K-9_topology: ECCE CANIS’
- Stanza (UK) ‘The Reader’
- Bill Vorn & Louis-Philippe Demers (CA) ‘Inferno’
- Lien-Cheng Wang (TW) ‘Regeneration Movement’

No comment yet.
Rescooped by Jacques Urbanska from Digital #MediaArt(s) Numérique(s)
Scoop.it!

22.09.16 - Tendencies - Belgian Art in the Digital Age #1 / BOZAR Electronic Arts Festival 2016

22.09.16 - Tendencies - Belgian Art in the Digital Age #1 / BOZAR Electronic Arts Festival 2016 | Arts (& Cultures) Numériques en Fédération Wallonie Bruxelles | Scoop.it

For its 5th edition, the BOZAR Electronic Arts Festival will once again showcase a series of international artists that represent the state of digital culture today. A vast line up of musicians and producers, ranging from cutting edge experimentalists to high profile electronic acts will perform in various adapted venues. During 10 days, you will experience audio-visual installations and performances reflecting on the current dialogue between the use of new technologies and strong artistic personalities . And much more...

 

Pour sa 5e édition, le BOZAR Electronic Arts Festival présente cette année encore des artistes internationaux à la pointe de la culture numérique. De nombreux musiciens et producteurs parmi lesquels de grandes figures de l’électronique actuelle, se produiront dans les différentes salles du Palais. Durant 10 jours, BEAF vous propose des installations audiovisuelles et des performances qui reflètent l'état actuel de l'utilisation des nouvelles technologies. Et bien plus encore !

 

Tendencies artists :

Elias Heuninck
Jerry Galle
Dries Depoorter
Sébastian Lacomblez
Félix Luque & Damien Gernay
Frederik De Wilde

 

With the support of the Fédération Wallonie-Bruxelles

No comment yet.